
Slovenská ekonomika v budúcnosti
Slovenská ekonomika sa môže zlepšiť rôznymi spôsobmi. Podľa aktuality.sk sa v súčasnosti Slovensko a EÚ snažia zmierniť škody spôsobené pandémiou
0 Položka(y) -0,00 €
Tu je zoznam 10 najvzácnějších áut na svete a prečo sú vzácne:
1. 1962 Ferrari 250 GTO
Ferrari 250 GTO je legendárny športový automobil, ktorý vyrábala spoločnosť Ferrari od roku 1962 do roku 1964. Bol navrhnutý pre súťaženie v kategórii Grand Touring Car a bol poháňaný dvanásťvalcovým motorom Ferrari Tipo 168/62. Jeho názov znamená „250“ – objem každého valca v kubických centimetroch, „GTO“ – Gran Turismo Omologato (homologovaný pre veľkú turistiku). Bol to vrchol vývoja série 250 GT a zostal jediným modelom s predným motorom, ktorý Ferrari predstavilo na tlačovej konferencii v januári 1962. Je považovaný za jeden z najdrahších a najžiadanejších automobilov na svete. V roku 2018 sa jeden z nich predal na aukcii za rekordných 48,4 milióna dolárov.
2. 1954 Oldsmobile F-88
1954 Oldsmobile F-88 bol konceptný automobil, ktorý vytvorila spoločnosť Oldsmobile v roku 1954. Bol inšpirovaný Chevrolet Corvette a mal rovnaký podvozok a rozchod kolies 102 palcov (2600 mm). Jeho karoséria bola z fiberglassu, rovnako ako Corvette a Pontiac Bonneville Special. Hlavným dizajnérom bol Bill Lange a projekt bol známy ako XP-20. Bol to jeden z najkrajších a najodvážnejších automobilov svojej doby, ktorý mal ukázať budúcnosť Oldsmobile. Bohužiaľ, bol vyrobený iba jeden prototyp, ktorý sa zachoval a je teraz súčasťou súkromnej zbierky. V roku 2005 sa predal na aukcii za 3,24 milióna dolárov.
3. 1969 Chevrolet Camaro ZL-1
1969 Chevrolet Camaro ZL-1 bol výnimočný model, ktorý vznikol na základe objednávky z centrálnej kancelárie (RPO) pre účely súťaženia v drag racingu. Bol vybavený hliníkovým motorom 427-cid V-8, ktorý mal výkon 430 koní a krútiaci moment 450 lb-ft. Bol to najvýkonnejší a najľahší Camaro, ktoré kedy opustilo továreň. Vyrobených bolo iba 69 kusov, z ktorých väčšina skončila na pretekárskych dráhach. Bol to tiež jeden z najdrahších Camaro, ktoré sa predávali za 7 200 dolárov, čo bolo viac ako dvojnásobok ceny základného modelu. Dnes je to veľmi vzácny a cenený kúsok histórie automobilov.
4. 1967 Shelby GT500 Super Snake
1967 Shelby GT500 Super Snake bol unikátny prototyp, ktorý vznikol na žiadosť spoločnosti Goodyear, ktorá chcela otestovať svoje nové pneumatiky. Shelby American prerobil jeden z GT500 a nainštaloval mu motor 427-cid V-8 z Ford GT40, ktorý mal výkon 520 koní. Auto dosahovalo rýchlosť viac ako 270 km/h a prešlo 800 km testovacím okruhom s priemernou spotrebou 7,5 litra na 100 km. Pôvodne sa plánovalo vyrobiť 50 kusov Super Snake, ale vysoká cena (8 000 dolárov) a nízky záujem zákazníkov zabránili tomu3. Takže zostal iba jeden Super Snake, ktorý sa stal najdrahším Mustangom na svete. V roku 2019 sa predal na aukcii za neuveriteľných 2,2 milióna dolárov.
5. 1936 Bugatti Type 57SC Atlantic
1936 Bugatti Type 57SC Atlantic bola jednou z najkrajších a najvzácnejších áut v histórii. Bola navrhnutá Jeanom Bugattim, synom zakladateľa firmy, ako športová verzia modelu Type 57. Vyznačovala sa aerodynamickým tvarom, nízkou stavbou, výkonným motorom 3,3-litrovým 8-valec s kompresorom, ktorý dosahoval rýchlosť až 220 km/h, a charakteristickými rebrovanými spojmi karosérie, ktoré boli potrebné kvôli použitiu hliníka. Z tohto modelu sa vyrobili iba štyri exempláre, z ktorých tri sa zachovali dodnes. Sú považované za najdrahšie áutá na svete, pričom jeden z nich sa predal v roku 2010 za údajných 30 až 40 miliónov dolárov.
6. 1954 Mercedes-Benz W196
1954 Mercedes-Benz W196 bol pretekársky monopost, ktorý sa zúčastnil sezón F1 v rokoch 1954 a 1955. Bol nástupcom modelu W194 a bol poháňaný 8-válcovým motorom s objemom 2,5 litra, ktorý mal výkon 257 koní. Mal inovatívny dizajn, ktorý zahŕňal priamy vstrek paliva, nezávislé zavesenie kolies, aerodynamickú karosériu a brzdy zabudované do šasi. S jazdcami Juanom Manuelom Fangiom a Stirlingom Mossom vyhral 9 z 12 pretekov, ktorých sa zúčastnil, a získal dva tituly majstra sveta. Je považovaný za jeden z najúspešnejších a najkrajších monopostov v histórii F1.
7. 1970 Porsche 917K
1970 Porsche 917K bol pretekársky automobil, ktorý bol vyvinutý firmou Porsche AG v rokoch 1969 až 1970. Bol určený pre dlhodobé vytrvalostné preteky, ako sú 24 hodín Le Mans, kde dosiahol svoje prvé víťazstvá v rokoch 1970 a 1971. Mal 12-válcový motor s objemom 4,5 litra, ktorý mal výkon až 630 koní. Mal tiež zlepšenú aerodynamiku v porovnaní s pôvodným modelom 917, ktorá zvyšovala stabilitu a ovládateľnosť pri vysokých rýchlostiach. Bol to jeden z najrýchlejších a najslávnejších áut v histórii motoršportu.
8. 1963 Chevrolet Corvette Grand Sport
1963 Chevrolet Corvette Grand Sport bol športový automobil, ktorý bol navrhnutý firmou Chevrolet na súťaženie s konkurenciou. Mal iný dizajn karosérie ako ostatné Corvette a bol vybavený 8-válcovým motorom L88 s výkonom 550 koní. Bol to projekt Zory Arkusa-Duntova, ktorý chcel vytvoriť ultimatívne pretekárske auto. Avšak, projekt bol zrušený predtým, než sa dostal do plnej výroby a bolo postavených iba 5 kusov. Tieto autá sa stali legendami na pretekárskych dráhach a dnes sú veľmi vzácne a drahé. Existujú aj oficiálne licencované repliky, ktoré ponúka firma Superformance.
9. 1931 Bugatti Royale Kellner Coupe
1931 Bugatti Royale Kellner Coupe bol luxusný automobil, ktorý bol vyrobený firmou Bugatti v roku 1931. Bol to najväčší a najdrahší automobil svojej doby, ktorý mal 12,7-litrový 8-válcový motor s výkonom 300 koní. Bol určený pre kráľovské zákazníkov, ale kvôli hospodárskej kríze sa predalo iba 6 z plánovaných 25 kusov. Karosériu navrhol francúzsky karosár Georges Kellner a bola charakteristická svojou eleganciou a prestížou. V roku 1987 sa jeden z týchto áut predal na aukcii za rekordných 9,7 milióna dolárov, čo je dodnes najvyššia cena za auto na aukcii. Je to jeden z najvzácnejších a najobdivovanejších klasických áut na svete.
10. 1955 Jaguar D-Type
1955 Jaguar D-Type bol pretekársky automobil, ktorý bol vyrobený firmou Jaguar v rokoch 1954 až 1957. Bol to nástupca modelu C-Type a bol určený pre preteky 24 hodín Le Mans, kde vyhral trikrát po sebe v rokoch 1955, 1956 a 1957. Mal 3,4-litrový 6-válcový motor s výkonom 250 koní. Mal tiež revolučný dizajn, ktorý využíval leteckú technológiu, ako napríklad monokokovú konštrukciu, aerodynamickú karosériu a stabilizačné plátno. Bol to jeden z najrýchlejších a najúspešnejších pretekárskych áut svojej doby.
V tomto článku sme sa zaoberali niekoľkými vzácnymi a drahými klasickými autami, ktoré majú svoje miesto v histórii motoršportu. Spomenuli sme si na 1970 Porsche 917K, ktoré bolo jedným z najrýchlejších a najslávnejších áut v histórii motoršportu, na 1963 Chevrolet Corvette Grand Sport, ktoré bolo projektom Zory Arkusa-Duntova, ktorý chcel vytvoriť ultimatívne pretekárske auto, na 1931 Bugatti Royale Kellner Coupe, ktoré bolo najväčším a najdrahším automobilom svojej doby, a na 1955 Jaguar D-Type, ktoré bolo revolučným dizajnom, ktorý využíval leteckú technológiu. Tieto autá sú nielen krásne a výkonné, ale aj svedectvom o ľudskej vášni, inovácii a snahe prekonávať hranice. Sú to skutočné poklady automobilovej histórie.
Slovenská ekonomika sa môže zlepšiť rôznymi spôsobmi. Podľa aktuality.sk sa v súčasnosti Slovensko a EÚ snažia zmierniť škody spôsobené pandémiou
Ekonóm Martin Vlachynský hovorí o tom, že štát nie je zázračný bohatý strýko, ktorý má voľné peniaze. Vyhovárame sa a dobehne nás to. Článok sa zaoberá témou, ako sa Slovensko a EÚ snažia rozložiť náklady na dlhšie obdobie a aké sú dôsledky tohto prístupu.
„Dobrý obchod je vtedy, kde sú spokojní všetci zúčastnení.“ — Tomáš Baťa .
Účet
Košík
0 Položka(y) -0,00 €